ROMANIA RAW
Miron Zownir
STATEMENT
Selecția de fotografii din proiectul Romania Raw marchează experiența relevantă pe care Miron Zownir a avut-o în România, în calitate de artist invitat, pe parcursul rezidenței organizate de galeria Visual Kontakt în parteneriat cu Centrul Cultural German din Cluj, în anul 2018. Inițiativa artistică, dublată de permanenta dorință de a trăi o aventură în locuri mai puțin accesibile, în zone mai puțin sigure din orașele românești, au făcut posibile pătrunderea în intimitatea nealterată a comunităților de rromi de la Pata Rât, și imortalizarea, în timp real, a vieții underground, prin contactul nemijlocit cu specificul locurilor, cu oamenii simpli și cu unele grupuri defavorizate.
Întoarcerea în România a artistului Miron Zownir are rolul de a marca această incursiune, prin expunerea unei părți din acest proiect, eveniment ce coincide cu publicarea unui catalog dedicat întregii serii fotografice. Vorbim despre o formă privilegiată a regăsirii și a recunoașterii spațiului contemporan românesc. Această receptare are loc prin ochii străinului dornic să interogheze, prin vehemența angajării artistice, mecanismele veridice cărora li se datorează, în mod particular, acest climat social.
Miron Zownir captează momente la care poate lua parte în mod direct și devine martor al situațiilor-limită prin care se relevă starea pur psihologică a individului, fapt ce facilitează, pe cale de consecință, accesul privitorului la o realitate ireductibilă.
În spatele luminii în care suntem obișnuiți să privim lucrurile și dincolo de rutina zilnică în care rămânem deseori captivi, există o stare de negare, o ruptură față de convențional, de reguli și de norme, care este intuită și ulterior străbătută în aventura unei priviri eliberate de prejudecăți.
O atare acțiune, necesară pentru a înțelege fenomenul uman ca întreg, se exprimă radical ca formă, în succesiunea de fapte imortalizate, cu un uimitor impact asupra emotivității spectatorului. Opunându-se prin motivația sa intrinsecă de fotografia conceptuală, aspectul performativ al acțiunii fotografice face din autorul său un erou de acțiune și în egală măsură un martor care instigă, tacit, la reconstituirea unor stări de fapt revoltătoare și greu „de citit” în afara contextului.
Incursiunea în spațiul intim, surprinzând ipostaze psiho-fizice ale individului care se lasă astfel descoperit, transpare sub impactul unor flash-uri puternice, care incită sau trezește repulsii în ochii spectatorului. Naturalețea reprezentărilor ne duce cu gândul la tenebroasele pânze ale lui Caravaggio și totodată plasează imaginea fotografică în șirul inepuizabil al normalităților dejucate. Fotografia este, sub acest aspect un ansamblu prolific, transpus, sub forma sa hiperreală, într-un manifest inoportun și brutal, adresat simțului nostru comun.