NEW MEDIA ART. LUCRĂRI SELECTATE
DE LA UNIVERSITĂȚILE DE ARTĂ DIN
BUCUREȘTI, CLUJ-NAPOCA ȘI IAȘI
Varii Artiști
Curatori: Cătălin Gheorghe, Cristian Nae
STATEMENT
Această expoziție prezintă lucrările a 3 absolvenți de studii de licență și masterat, selectați de profesori din cadrul universităților de arte din București, Cluj-Napoca și Iași. După instalarea sa la Borderline Art Space în Iași, expoziția a fost itinerată la Galeria Casa Matei a Universității de Artă și Design din Cluj-Napoca (27 septembrie – 7 octombrie 2016) și la UNAgaleria a Universității Naționale de Arte din București (26 octombrie – 4 noiembrie 2016).
Potrivit lui Valentin Cernat, “instalația ‘Înveliș vertical’ își propune să realizeze o radiografie a cumulului de procese, stări și moduri de percepție generate de interacțiunea cu o colecție personală de fotografii de familie. Analizez, astfel, critic modul în care o serie de plăceri estetice, de moment, combinate cu siguranța și intimitatea familială, au genenerat o perioadă de timp o pseudo-identitate ancorată în încredere sau stimă imaginară. Aplicănd definirea sinelui individual în contextul interpretării albumelor de familie, analizez punctual modul în care m-am raportat inițial la fotografiile respective. Mai mult, prin studiul generat de această lucrare, intenționez să deconspir discursul dominator, intim și sensibil al interpretărilor pe care le aduce identitatea de familie. Prin intermediul acestui proiect prezint concepte și teorii legate de corporalitatea fizică, memorie, imagini de arhivă, trecut, identitate si îmi descriu propriul corp prin intermediul analizelor medicale. Proiectul nu este un demers de simplă cartografiere a trecutului, ci unul prin care interoghez prezența, actualitatea. Lucrările din această expoziție sunt construite cu dorința de a prezenta o radiografie a momentului, a modului în care îmi percep acum, propria persoană. Este răspunsul actual al întrebării ‘cine sunt eu?’, dincolo de aparență, dincolo de acel ‘Înveliș vertical’. Este o deplasare către ființă prin interogarea continuă a sinelui”.
Potrivit Andreei Roman, “instalația video ‘World Wide Women’ are ca subiect principal femeia. După cum sugerează și titlul, instalația se adresează tuturor femeilor indiferent de origine, religie, rasă sau cultură, ea fiind un omagiu adus persoanelor de sex feminin din întreaga lume. Feminismul este o mișcare socială care urmărește dobândirea egalității în drepturi a femeilor cu bărbații. Scopul instalației este acela de a evidenția evoluția femeii ca individ, într-o societate care discriminează și etichetează, punând accentul pe 3 etape: Geneză, Femeia ca obiect sexual, Femeia independentă. ‘Geneză / Genesis’ se referă la Facerea Lumii, respectiv la relația dintre Adam şi Eva. Partea a doua intitulată ‘Femeia ca obiect sexual / Pretty hurts’ amintește de perioada în care femeia nu era nimic altceva decât o distracție sau un aparat de făcut copii. Astfel, facem cunoștință cu o femeie care este exploatată zilnic din punct de vedere sexual, dominată de sexul masculin, folosită, o femeie care încetul cu încetul își pierde puterea şi respectul față de sine. Ultima parte, ‘Femeia independentă’, prezintă momentul în care femeia renaște asemeni unei păsări Phoenix cu scopul de a-și dobândi independența, de a dovedi lumii, și mai ales sexului masculin, că nu este inferioară acestuia din nici un punct de vedere”. În cadrul expoziției de la Iași va fi prezentat doar filmul video, nu întreaga instalație concepută de Andra Roman.
Potrivit lui Ciprian Pricop, “lucrarea ‘Imagine, arhivă, memorie’ se bazează pe un proiect de cercetare artistică care se poziționează în zona artei digitale, propunând o instalație new media ce explorează conceptul de memorie cu ajutorul unor asocieri și analogii pe mai multe paliere conceptuale, memoria arhivei, memoria umană și cea tehnologică, aproprierea, recontextualizarea ca practici postmoderne, analiza societății informaționale contemporane și a efectelor sale asupra memoriei umane. […] Proiectul propune un experiment de recuperare a memoriei trecutului și de expunere a acesteia într-o formă fizică care amintește de structura materială a memoriei tehnologice de la o anumită etapă a dezvoltării acesteia. Memoria trecutului este alcătuită aici dintr-o arhivă de fotografii de forma unor cărți poștale din anii 1920-1930 ce prezintă diverse personaje din lumea teatrului și a filmului din epocă, fotografii ce au aparținut unei familii de evrei emigrați în anii 1980. […] Am preluat arhiva de fotografii disfuncțională pentru că-și pierduse informațiile referențiale originale și am recreat o nouă arhivă digitală care conține povestea reconstituită a familiei de evrei ce a deținut-o. […] Arhiva digitală astfel obținută este afișată sub forma unui film pe o structură matricială de forma unui panou cu lumini ce reconstituie principiul unui anume tip de memorie magnetică utilizat în calculatoarele inițiale. […] Rezoluția scăzută și forma matricială a ecranului pe care este afișat filmul arhivei, golurile dintre spoturile de lumină care formează pixelii imaginilor în mișcare, forma difuză și organică a acestor pixeli, povestea recreată din spatele arhivei de imagini și imaginile în sine, toate aceste elemente construiesc o poetică vizuală a fracturărilor, a golurilor, a frânturilor de imagini care conțin frânturi de trecut și îndeamnă privitorul la meditație și o reevaluare a memoriei”.